تلویزیون کانالش را عوض کرد
تلویزیون در تسخیر شومن ها
حضور پررنگ موسيقي در رسانه ملي طي ايام نوروز نشانهاي از تغيير رويكرد صداوسيما نسبت به گذشته بود، اما موسيقي تنها محور برنامههای نوروزی سیما نبود، فضاي راحتتر اجراها و پرداختن به مسائلي كه پيش از اين كمتر تلويزيون سراغ آنها ميرفت، نشانهاي از تقلاي رسانه ملي براي بالا بردن ميزان مخاطبانش بود.
به گزارش فرهنگ نیوز، روزنامه جوان در گزارشی به بررسی برنامه های نوروزی شبکه نسیم پرداخته که معیارهای جدیدی را برای جذب مخاطب برگزیده است: محمد سرافراز، رئيس سازمان صداوسيما پيش از عيد، گفتوگوي مفصلي با روابط عمومي اين سازمان انجام ميدهد و در آن مصاحبه از شبكههاي ماهوارهاي به عنوان رقباي صداوسيما ياد ميكند و از تلاش صداوسيما براي تضعيف اين شبكهها ميگويد. وي از سياست جذب حداكثري نيز سخن ميگويد. اين دو راهكار صداوسيما در ايام نوروز خود را جلوهگر كرد.
خطوط قرمز فرضی قابل جابهجاییاند!
موسيقي از همان سالهاي اوليه پيروزي انقلاب اسلامي چالشي بزرگ را در صداوسيما به راه انداخت. بحثهاي شرعي مرتبط با موسيقي با وجود عملكرد محتاطانه صداوسيما چه در تلويزيون و چه در راديو انتقادهاي تندي را به همراه داشت به نحوي كه در دهه60 يكي از خطباي وقت نماز جمعه تهران نسبت به پخش موسيقي از برنامههاي صداوسيما به تندي موضع ميگيرد و باعث استفتاي رئيس وقت صداوسيما از امام خميني(ره) ميشود. با ورود امام(ره) و پاسخي كه به سؤالات مطرح شده رئيس سازمان داده ميشود، بنيانگذار انقلاب اسلامي از صداوسيما دفاع میکند و از فشار انتقادها كاسته ميشود. با اين وجود تا به امروز موسيقي همچنان خط قرمز فرضی پر رنگي در برنامههاي راديو و تلويزيون به شمار میرفت. اما نوروز 95 اين موضوع به ابزار ايجاد جاذبه براي برنامههاي تلويزيوني تبديل شد. حجم بالاي حضور موسيقي كه به طور خاص خوانندگي و اجراي قطعات موسيقايي بود، باعث شد تا اين شبهه به وجود آيد كه ميشود خطوط قرمز فرضی را در صداوسيما و جابه جا كرد!