تنبیه، عواقب و جایگزین های آن!!!!!!
براساس مطالعات وسيعي که روان شناس معروف «هترسيلي» انجام داده ما ميدانيم که بيماريها اغلب اوقات در نتيجه استرس بوجود ميآيند، پدران و مادران تنبيه گر و مستبد، همواره موجب بروز استرس و اضطراب در فرزندانشان ميشوند . استرس فراوان ممکن است ريشه در درد و تحقير ناشي از تنبيههاي بدني ، يا ريشه در ترس و نگراني از تنبيه شدن، يا ريشه در هيجان ناشي از فرار از تنبيه و يا ريشه در احساسات دروني خود فرد داشته باشد.
تحقيقات نشان داده که رابطه پيچيدهاي بين استرس و بيماري وجود دارد. تسلط، تنبيه، انتقاد، محدوديت و عدم پذيرش موجب ترس، عصبانيت، بياحساسي و نااميدي ميشود که خود از نشانههاي رفتار استرس زا هستند. يقيناً منطقي به نظر ميرسد، جايي که بزرگترها تسلط، تنبيه و محدوديت کمتري إعمال ميکنند، بچهها فرصت بيشتري براي رشد و مصونيت از استرس دارند بنابراين از نظر جسمي سالم تر و در برابر بيماريهاي جسمي نيز مقاومتر هستند.
راهحلهائي جهت اصلاح رفتار کودکان بدون تنبيه:
راهحلشماره (1): نيازهاي کودک خود را بشناسيد.
والدين وقتي مشاهده ميکنند که نوزادشان دايماً ناله ميکند ناآرام است اذيت ميکند متوجه ميشوند که مشکلي دارد و در صدد پيدا کردن مشکل برميآيند در مورد کودکمان نيز همين طور بايد عمل کنيم.
راهحل شماره (2): بياييد معاملهاي بکنيم.
روش مؤثر بدون اعمال قدرت ديگري براي تغيير رفتارهاي غير قابل قبول نوزادان و نوپايان معامله کردن با آنهاست جانشين کردن رفتارهاي مورد پسند بجاي رفتارهاي ناپسند، مثلاً اگر طفل شما با يک شيء خطرناک بازي ميکند شما ميتوانيد با دادن يک اسباب بازي يا چيزي که او دوست دارد با او معامله کنيد بدون آنکه از زور استفاده کنيد.
راهحل شماره (3): محيط را اصلاح کنيد.
بسياري از والدين و معلمان ميدانند که از طريق اصلاح محيط کوک به جاي إعمال زور و قدرت ميتوان رفتار ناپسند او را تغيير داد. وقتي رفتارهائي نظير: ناآرامي، سروصدا، اذيت کردن از بچهها مشاهده نميشود بدانيد چيزهائي توجه آنان را جلب کرده است مثل، خاک رس، رنگ، جدول، تصاوير کتاب و فعاليتهاي ديگر. وقتي چنين شرايطي فراهم ميشود ميگويند محيط غني است و اين همان کاري است که هر روز مربي لايق و شايسته مهد کودک يا کودکستان به آن عمل ميکند بنابراين بسياري از رفتارهاي ناپسند و خطرناک بچههاي کوچک از طريق اصلاح محيط از ميان خواهد رفت.
صفحات: 1· 2